مسواک بین دندانی ارتودنسی

آشنایی با انواع مسواک ارتودنسی و نحوه استفاده از آن ها

مقدمه

استفاده روزانه از مسواک به ما این امکان را می دهد که قسمت بزرگی از سطح دندان هایمان را تمیز کنیم. برخی از فضای های کوچک دندان در دسترس نیستند و نمی توان به وسیله مسواک های معمولی دندان ها را تمیز کنید. این شرایط برای افرادی که دارای براکت های ارتودنسی در سطح دندان های خود هستند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. در صورتی که مواد غذایی در میان فضای بین دندان های تجمع پیدا کند، در گذر زمان باعث پوسیده شدن دندان های شما شده و در برخی موارد نیز حتی می تواند باعث ایجاد عفونت هایی در دهان افراد شود. برای جلوگیری از این دسته از مشکلات مخصوصا در طول دوران ارتودنسی،به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما از مسواک بین دندانی ارتودنسی به صورت منظم برای دندان های خود استفاده کنید. بهترین دکتر ارتودنسی تهران، پس از نصب براکت و سیم های ارتودنسی بر سطح دندان، نحوه صحیح استفاده از مسواک و همچنین نکات مراقبتی ارتودنسی را برای بیماران خود آموزش می دهد. برای داشتن دندان های کاملا صاف و یکدست پس از اتمام دوره درمان خود، نحوه صحیح نگهداری و مراقبت از دندان های ارتودنسی شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. ما در این محتوا قصد داریم شما را با انواع مسواک بین دندانی ارتودنسی، طرز صحیح استفاده از آن ها و همچنین مشکلاتی که ممکن است در حین استفاده از مسواک در طول ارتودنسی با آن ها روبه رو شوید، توضیح دهیم.

آشنایی با انواع مسواک ارتودنسی

مسواک مخصوص دندان ارتودنسی شده

اگر به تازگی براکت های ارتودنسی ثابت را بر روی دندان های خود نصب کرده اید، ممکن است استفاده صحیح از مسواک بین دندان ارتودنسی، کمی برای شما دشوار باشد. در هنگام استفاده از مسواک بسیار مهم است علاوه بر تمیز کردن قسمت های بیرونی دندانی، قسمت های داخلی و حتی فاصله های میان دندان را نیز به طور کامل تمیز کنید.

هر چقدر دندانپزشک شما از تخصصی و مهارت بسیار بالایی برخوردار باشد، اما در شرایطی که پس از نصب براکت های ارتودنسی بر روی دندان های خود، نکات مراقبتی را به درستی انجام ندهید، روند درمانی شما با موفقیت طی نخواهد شد. برای جلوگیری از این دسته از مشکلات به شما توصیه می کنیم در قدم اول بهترین مرکز ارتودنسی تهران که نسبت به ارائه خدمات آن اطمینان دارید، انتخاب کرده و در کل طول درمان خود، به نکاتی که توسط دندانپزشک به شما ارائه می شود، عمل کنید.

مسواک بین دندانی ارتودنسی

اگر فکر می کنید قرار دادن مسواک بین دندان های شما غیرممکن است، بهتر است یک مسواک بین دندانی با اندازه کوچکتر را انتخاب کنید. فضاهای بین پروگزیمال می تواند بین افراد و حتی بین دندان های یک دهان بسیار متفاوت باشد، بنابراین اگر مشکل دارید، برس های مخروطی ممکن است گزینه بهتری باشند. مهم‌ ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که هنگام قرار دادن مسواک بین دندان‌ هایتان، آن را با فشار وارد فضای دندان خود نکنید، بلکه آن را به آرامی وارد کنید تا به لثه‌ هایتان آسیبی وارد نشود.

مسواک بین دندانی ارتودنسی

مسواک بین دندانی یا نخ دندان

استفاده از مسواک بین دندانی ارتودنسی در کنار استفاده از نخ دادن، می تواند به عنوان یک ابزار مراقبتی از وارد شدن آسیب به دندان های ارتودنسی شما جلوگیری کند. هنگام استفاده از نخ دندان بهتر است آن را به آرامی در میان شکاف دندانی قرار دهید. در صورت استفاده نادرست از نخ دندان، ممکن است تورم و ورم هایی در لثه ایجاد شود. پس از استفاده از مسواک و نخ دندان، می توانید از دهان شوی مناسب برای دندان های ارتودنسی شده خود نیز استفاده کنید.

انواع مسواک های بین دندانی

به منظور سهولت و مناسب سازی استفاده از مسواک های بین دندانی، برس های بین دندانی بر اساس شکل و قطر فضای بین پروگزیمال طبقه بندی می شوند. این امر به این دلیل است که فضاهای بین دندانی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برس‌ های اینتر پروگزیمال ضخیم‌ برای تمیز کردن فضاهای وسیع‌ تر مناسب هستند، در حالی که برس‌ های اینتر پروگزیمال نازک‌ تر می‌ توانند برای از بین بردن پلاک باکتریایی پلاک در فضاهای بین دندانی بیشتر استفاده شوند.

انواع مسواک های بین دندانی

برای این که بتوان نوع مسواک بین دندانی را تشخیص داد، معمولا برس‌ های بین دندانی با رنگ‌ هایی که به قطر بر حسب میلی‌ متر فضایی که می‌ توان از آن عبور کرد، کدگذاری می‌ شوند. انواع مسواک های ارتودنسی را بسته به سایز و شکل ظاهری که دارند به دسته های زیر تقسیم بندی می کنند:

  • مسواک ارتودنسی منحنی
  • مسواک ارتودنسی گرد
  • مسواک ارتودنسی برسی

طرز استفاده از مسواک بین دندانی ارتودنسی

  • نوک مسواک را در قسمتی از سطح دندان های خود قرار دهید تا بهترین زاویه را داشته باشد. حرکت مسواک بر روی سطح دندان های ارتودنسی شده باید به آرامی باشد، فشار بیش از اندازه به سیم و پلاک ها ارتودنسی ممکن است باعث وارد شدن آسیب به آن ها شده و در بلند مدت باعث افزایش هزینه های درمانی شما شود. با چند بار استفاده از مسواک بین دندانی ارتودنسی، زاویه مناسب را پیدا خواهید کرد.
  • قبل از این که نوک برس را در سطح دندان بکشید، ابتدا آن را به زاویه افقی تر بچرخانید، این کار باعث تمیز کردن بهتر و کنترل بیشتر می شود. بهترین زاویه برای حرکت مسواک در سطح داخلی و بیرونی دندان ها، زاویه 45 درجه می باشد. برای قسمت های جونده دندان، مسواک های ارتودنسی را به صورت حرکت رفت و برگشت بر سطح دندان خود بکشید.
  • به آرامی مسواک را به ناحیه بین دندانی فشار دهید تا به سمت دیگر آن برسد. اگر احساس مقاومت یا درد کردید، بهتر است آن را متوقف کنید. برای تمیز کردن دندان ‌ها و لثه‌ ها از یک حرکت مسواک زدن به جلو و عقب استفاده کنید، معمولا یک بار برای از بین بردن هر ماده‌ ای که ممکن است انباشته شده باشد، کافی است. مطمئن شوید که بعد از آن برس را کاملا بشویید و اگر درپوش داشت، آن را تعویض کنید.

چه کسانی باید از مسواک بین دندانی استفاده کنند؟

برس های بین دندانی برای همه نوع افراد مناسب است. آن ها همراه با نخ دندان بهترین مکمل برای نظافت کامل دندان ها و لثه ها در حین مسواک زدن هستند. کودکان، جوانان، بزرگسالان و سالمندان برای جلوگیری از پوسیدگی باید از برس های بین دندانی در فواصل بین دندان ها استفاده کنند.  این نوع لوازم بهداشتی دهان و دندان برای افرادی که تحت درمان ارتودنسی ثابت هستند، بسیار کاربرد است. علاوه بر کمک به تمیز کردن فضاهای بین دندانی، امکان حذف آسان بقایای مواد غذایی را نیز فراهم می کند.

چه کسانی باید از مسواک بین دندانی استفاده کنند

بهترین متخصص ارتودنسی تهران دندان های شما را در هربار ویزیت به صورت کامل بررسی کرده و نکات مراقبتی که برای دندان های خود به آن نیاز دارید، برای بیماران خود بیان می کند. متاسفانه برخی از دندانپزشک هایی که در زمینه ارتودنسی از دانش و تخصص بالایی برخوردار نباشند، ممکن است براکت های ارتودنسی را به درستی بر سطح دندان ها قرار نداده و مسواک زدن دندان های ارتودنسی شده را بسیار دشوار کند. دکتر امیرحسین میرهاشمی به عنوان یکی از بهترین دندانپزشکانی که در شهر تهران فعالیت دارد، قادر است به شما عزیزان کمک کند تا با کمترین آسیب دندانی، بتوانید ناهنجاری های دندان خود را اصلاح کنید.

کلام آخر

صرف نظر از این که چه سنی دارید، برای مراقبت از دندان های ارتودنسی خود، استفاده از مسواک های بین دندانی الزامی می باشد. در شرایطی که بهداشت را در طول درمان ارتودنسی خود رعایت نکنید، ممکن است سطح دندان های شما تا چند درجه تغییر رنگ داده و باکتری های ناشی از تجمع پلاک های غذا در دهان شما افزایش یابد. اگر از برند خاصی از مسواک بین دندانی ارتودنسی برای دندان های خود استفاده می کنید که از کیفیت آن رضایت دارید، می توانید در قسمت پایین سایت، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *