کشیدن دندان برای ارتودنسی

آیا کشیدن دندان در ارتودنسی لازم است؟

مقدمه

همه ما رشد دندان و صورت را به روش‌ های مختلفی تجربه می ‌کنیم و کسانی که قصد انجام ارتودنسی اصلاحی را دارند، به درمانی نیاز خواهند داشت که کاملا مطابق با نیازهای فردی آن ها باشد. از این جهت برای درمان ناهنجاری های دندان افراد مختلف، نمی توان روش درمانی یکسانی را مشخص کرد. برای این که بتوانید روش درمانی را برای درمان شلوغی و بی نظمی دندان های خود انتخاب کرده و بدون وارد شدن آسیب به دندان آن ها را انجام دهید، نیاز دارید تا به بهترین مرکز ارتودنسی تهران را که از نظر معتبر بودن و میزان مهارت دندانپزشک اطمینان دارید، مراجعه کنید. شلوغی، عفونت لثه و پوسیدگی وسیع دندان می تواند باعث شود تا در حین درمان ارتودنسی شما عزیزان مجبور شوید تا بسته به صلاحدید متخصص ارتودنسی، دندان خود را بکشید. برخی از دندان های نهفته ای که در دهان شما وجود دارد، ممکن است باعث شود تا روند درمانی اصلاح ناهنجاری های دندان و فک شما با مشکل بسیار جدی ای روبه رو شود. بهترین متخصص ارتودنسی تهران پس از مشاهده عکس OPG دندان های شما و بسته به میزان شلوغی دندان ها، ممکن است تصمیم بگیرید تا برای ایجاد فضای مناسب در دهان، تعدادی از دندان بیماران خود را بکشد.

برای اکثر روش‌ های ارتودنسی، تعداد بیمارانی که نیاز به کشیدن دندان دارند، معمولا بسیار کم است، با این حال تصمیم گیری آن برعهده دندانپزشک متخصص می باشد. در این مقاله قصد داریم درباره دلایل کشیدن دندان برای ارتودنسی و راهکارهایی برای جلوگیری از این امر توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آیا کشیدن دندان در ارتودنسی لازم است

کشیدن دندان برای ارتودنسی

یکی از سوالات رایج در ارتودنسی، لزوم کشیدن دندان در حین درمان ارتودنسی است. در اوایل ورود ارتودنسی در حوزه دندانپزشکی کینگ لی و همکارانش، کشیدن دندان به صورت روتین انجام می شد. سال های بعد حدود اوایل 1900 با ظهور فردی بسیار تاثیرگذار در ارتودنسی به نام آقای انگیل ما شاهد تغییر مکتب فکری ارتودنتیست یا دندانپزشکان آن دوره بودیم. آقای انگیل بر اساس مکتب فکری خود، معتقد بود که حین درمان به هیچ عنوان نباید دندانی کشیده شود و پذیرفته بود که انسان ها در اثر تکامل در حال کامل تر شدن و رشد بیشتر هستند و نباید از انسان در حال تکامل واحد و جفتی را کم کنیم و بر همین اساس مبنای درمان نکشیدن دندان و ایجاد یک در هم رفتگی دندای بسیار مناسب بود. مشکلی که درمان انگیل معمولا با آن همراه می شد:

1-خیلی اوقات لب ها و دندان ها بیرون زده می شدند، چون جای کافی برای قرار گرفتن دندان ها وجود نداشت.

2-ثبات نتایج دندان هم بسیار پایین بود.

در سال های بعد یکی از همکاران آقای انگیل (دانشجوی آقای انگیل)، به نام آقای چارز درمان ارتودنسی  را به شکل دیگر بنا گذاشت. چارز ارتودنسی را همراه با کشیدن دندان پیش می برد.

تحقیقات زیادی درباره مضرات و فواید کشیدن دندان در ارتودنسی صورت گرفته است. به طور کلی افرادی که طرفدار کشیدن دندان هستند معتقد هستند که وقتی کشیدن دندان را انجام می دهید، زیبایی بهتری خواهید داشت و همچنین ثبات درمان بهتر خواهد بود. به طور کلی مقالات نشان می دهند که لزوما کشیدن دندان باعث بهبود ثبات نتایج بعد از درمان و جلوگیری از بازگشت دندان ها به حالت اولیه خود، نمی شوند. نکشیدن دندانی که منجر به بیرون زدگی دندانی شود، حتما سبب بی ثباتی خواهد شد. ابزار و تکنولوژی بر اثرگذاری در نتایج درمانی ارتودنسی بسیار مهم می باشد، برای مثال براکت هایی که از آن به عنوان دیمون نام برده می شود، بیشتر تاکید می کنند که درمان ارتودنسی را بیشتر بدون کشیدن دندان انجام شود. ارتودنسی نامرئی که به وسیله ی پلاک های شفاف انجام می شود و امروزه همه جا تبلیغات آن را می بینید، بیشتر بر مبنای بدون کشیدن دندان انجام می شود، چون در بستن فضاها امکان آن محدود است.

کشیدن دندان در ارتودنسی

نکته ی مهم: چه کشیدن دندان و چه نکشیدن دندان هر دو می تواند مسیری درستی باشد، مهارت و شعور و آگاهی هم بیمار و هم دندانپزشک در رسیدن به اهداف درمانی کمک می کند. ارتودنسی مسیری است که شما در مدت یک تا دو سال به کمک یک راهنما به عنوان پزشک متخصص طی می کنید، در این مسیر نیاز است تا با خودتان و پزشک صادق باشید، اهداف و انتظاراتی که از دندان های خود دارید را مشخص کنید، اگر لازم است از دندانپزشک نیز سوالات خود را بپرسید.

علت کشیدن دندان در ارتودنسی

شایع ترین دلیلی که دندانپزشک عمومی برای برداشتن دندان بزرگسالان توصیه می کند، بیماری های غیر قابل برگشت و پیشرفته دندان مانند پوسیدگی دندان یا بیماری پریودنتال (لثه) است. از سوی دیگر، ارتودنتیست ممکن است کشیدن انتخابی دندان های سالم را در صورت ازدحام بیش از حد دندان ها، بیرون زدگی دندان های جلویی یا به منظور اصلاح بایت توصیه کند. برای اصلاح بایت و در شرایطی که خط میانی دندان های بالا و پایین شما در یک راستا قرار نداشته باشد، متخصص ارتودنسی شما ممکن است تصیم به کشیدن دندان برای شروع درمان ارتودنس بگیرد. در اکثر موارد به دلیل عدم سلامت دندان ها، ممکن است نیاز به کشیدن دندان های خود داشته باشید. پس از کشیدن دندان، فضای کافی برای حرکت دندان ها و قرار گیری آن ها در موقعیت مناسب، فراهم می شود.

کشیدن دندان برای ارتودنسی می تواند به ایجاد نتایج بهتر به شما کمک کرده و باعث افزایش زیبایی لبخند شما شود. این امر زمان میسر می شود که شما بتوانید پزشک متخصص ارتودنسی تهران را انتخاب کنید که از مهارت بالا و تجربه کاری آن اطمینان داشته باشید. در برخی موارد ممکن است ارتودنتیست از دانش بالایی برخوردار نباشد، این امر باعث می شود تا حتی با انجام بهتری روش های درمانی ارتودنسی برای دندان های خود، نتوانید دندان ها را به درستی اصلاح کنید. تصمیم گیری برای کشیدن دندان در ارتودنسی امری بسیار تخصصی است که باید با بررسی تخصصی دندان و موقعیت قرار گیری آن ها، گرفته شود. در شرایطی که کشیدن دندان سالم توسط دندانپزشک متخصص الزامی تشخیص داده شود، بسیار مهم است دندان های سالم را بسته به اولویت و میزان فضایی که برای اصلاح دندان نیاز است، کشیده شوند. نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد، حفظ قرینگی در کشیدن دندان می باشد. برای این که بتوانید پروسه درمانی ارتودنسی خود را با اطمینان خاطر طی کنید و برای دست یابی به بهترین نتایج درمانی، به شما عزیزان توصیه می کنیم برای دریافت خدمات ارتودنسی به بهترین دکتر ارتودنسی تهران مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده کنید.

علت کشیدن دندان در ارتودنسی

جمع بندی نهایی

یکی از بخش های درمانی مهمی که در ارتودنسی وجود دارد، کشیدن دندان می باشد. در برخی موارد به دلیل شلوغی دندان و کوچک بودن فک بیماران، ممکن است متخصص ارتودنسی تصمیم بگیرید که کشیدن دندان برای طی کردن روند درمانی خود الزامی است. کشیدن دندان برای ارتودنسی امری بسیار تخصصی می باشد که باید پس از معاینه دندان ها و بررسی وضعیت فک بیماران، انتخاب شود. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات مفیدی در زمینه دلایل کشیدن دندان در حین درمان ارتودنسی و روش های جایگزین آن کسب کرده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *