ارتودنسی با دستگاه فانکشنال

ارتودنسی با دستگاه فانکشنال راهی برای تغییر موقیعت دندان ها

مقدمه

آیا تا به حال درباره دستگاه فانکشنال ارتودنسی شنیده اید؟ به نظر شما دستگاه فانکشنال می تواند باعث اصلاح دندان ها شود؟ فانکشنال ثابت یا متحرک کدام یک را برای اصلاح دندان های خود انتخاب کنیم؟ اگر درباره این پرسش ها هیچ گونه اطلاعاتی ندارید، به شما عزیزان توصیه می کنیم این محتوا را مطالعه کنید. ما قصد داریم در این مقاله درباره ارتودنسی با دستگاه فانکشنال، مزایا و معایب این روش به صورت مفصل توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دستگاه فانکشنال ارتودنسی یک وسیله مهم در درمان ارتودنسی است که به دندانپزشکان امکان اصلاح مشکلات ارتباطی و عضلانی دهان و فک‌ها را می‌ دهد. این دستگاه‌ ها با استفاده از نیروهای مختلف به تصحیح موقعیت دندان‌ ها و فک‌ ها کمک می ‌کنند. در صورتی که قصد استفاده از ارتودنسی با دستگاه فانکشنال را دارید، بهترین مرکز ارتودنسی تهران را انتخاب کرده و از خدمات آن استفاده کنید.

دستگاه فانکشنال ارتودنسی چیست؟

دستگاه فانکشنال ارتودنسی برای تصحیح موقعیت نادرست دندان ‌ها و فک ‌ها به کار می ‌روند. این دستگاه‌ ها عمدتا در مواردی مورد استفاده قرار می‌ گیرند که مشکلات دندانی و فکی با مشکلات عضلانی ترکیب شده‌ اند. دستگاه‌ های فانکشنال معمولا به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی استفاده می ‌شوند. این دستگاه‌ ها با تغییر موقعیت دندان‌ ها و فک‌ ها تاثیر مستقیمی بر رشد و توسعه صحیح فک‌ ها دارند. در مواردی که ناهنجاری های استخوان از جمله ناهنجاری اوربایت در افراد بسیار شدید باشد، اغلب از دستگاه های فانکشنال برای درمان آن ها استفاده می شود.

برای موفقیت درمان از دستگاه‌ های فانکشنال ارتودنسی نیاز به همکاری بیمار است. بیمار باید دستگاه را به طور منظم استفاده کرده و با مراجعه منظم به دندانپزشک خود، ممکن است نیاز باشد تا موقعیت دستگاه تغییر کند.

دستگاه فانکشنال ارتودنسی چیست

برای تشخیص این که درمان ارتودنسی با دستگاه فانکشنال برای شما مناسب است یا خیر، باید وضعیت دندان های شما به صورت کاملا تخصصی توسط متخصص ارتودنسی تهران بررسی شود. با توجه به این که استخوان فک بیماران تا قبل از سن بلوغ می توانند رشد کنند، برای درمان ناهنجاری های فک و استخوان ها به وسیله دستگاه های فانکشنال بهتر است تا قبل از سن بلوغ برای انجام آن اقدام کنید. دکتر میرهاشمی به عنوان یکی از بهترین متخصصینی که در شهر تهران در زمینه ارتودنسی فعالیت دارد، بهترین روش های درمانی ارتودنسی را برای اصلاح دندان ها و فک شما انتخاب کرده و آن ها را بدون وارد کردن آسیب به دندان ها برای شما انجام می دهد. برای این که متوجه شدید استفاده از دستگاه فانکشنال برای اصلاح دندان های شما مناسب است یا خیر، می توانید به کلینیک این دندانپزشک متخصص مراجعه کرده و سوالات خود را از او بپرسید.

مشاوره ارتودنسی

دستگاه فانکشنال ثابت بهتر است یا متحرک؟

دستگاه فانکشنال ارتودنسی، چه به صورت ثابت و چه به صورت متحرک، نقش مهمی در درمان مشکلات ارتودنسی دارند. هر یک از این نوع دستگاه‌ ها ویژگی ‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه توضیحاتی در مورد ویژگی ‌های ارتودنسی با دستگاه فانکشنال ثابت و متحرک کاربردهای آن ها ارائه می دهیم:

  1. دستگاه فانکشنال ثابت

این نوع دستگاه به صورت دائم در دهان بیمار نصب می‌ شود و نیاز به همکاری مداوم بیمار برای دست یابی به نتایج موفقیت آمیزی در درمان، دارند. به عبارت دیگر، بیمار نمی ‌تواند دستگاه را خارج کند. دستگاه ‌های فانکشنال ثابت بیشتر برای مواردی از قبیل اصلاح فک پائین جلو، تعادل بین فک ‌ها و تصحیح مشکلات ارتباطی دهانی و عضلانی استفاده می شوند. این دستگاه ‌ها با ایجاد فشار و نیرو در طولانی مدت بر روی دندان ‌ها و فک‌ ها، موجب تغییر موقعیت دندان ها می ‌شوند.

  1. دستگاه فانکشنال متحرک

این نوع دستگاه‌ ها به صورت موقت در دهان بیمار نصب می ‌شوند و بیمار می ‌تواند آن ها را در زمان ‌های خاص مانند غذا خوردن یا تمیز کردن دستگاه از دهان خود خارج کند. دستگاه‌ های فانکشنال متحرک به طور کلی برای مواردی که نیاز به تصحیح مشکلات ارتودنسی در مراحل اولیه درمان دارند، استفاده می‌ شوند. همچنین برای تقویت عضلات دهان و فک‌ ها نیز به کار می ‌روند. این دستگاه‌ ها بر روی موقعیت دندان‌ ها و فک‌ ها از طریق ایجاد نیروها و مکانیسم‌ های مختلف تاثیر می ‌گذارند.

بنابراین، انتخاب بین دستگاه فانکشنال ثابت و متحرک بستگی به نوع مشکل ارتودنسی بیمار و توصیه دندانپزشک ارتودنسی دارد.

دستگاه فانکشنال ثابت بهتر است یا متحرک

نحوه اجرای فانکشنال به روش ارتودنسی

ارتودنسی با دستگاه فانکشنال یک روش درمانی است که به منظور اصلاح مشکلات جلویی دهان و فک ‌ها استفاده می ‌شوند. در ادامه درباره نحوه اجرای فانکشنال به روش ارتودنسی را توضیح می‌ دهیم:

  1. ارزیابی ابتدایی

در ابتدا بهترین دکتر ارتودنسی تهران، باید مشکلات موجود در دندان‌ ها و فک ‌ها را ارزیابی کند. این امر شامل مطالعه تصاویر رادیوگرافی، تشخیص انواع ارتودنسی و بررسی دقیق موقعیت دندان‌ ها و فک ‌ها می باشد.

  1. تعیین نوع دستگاه فانکشنال

بر اساس نتایج ارزیابی ابتدایی، دندانپزشک تصمیم می ‌گیرد که دستگاه فانکشنال ثابت یا متحرک برای درمان ناهنجاری ها در بیماران مناسب است. انتخاب نوع دستگاه فانکشنال بر اساس نوع ارتودنسی و مشکلات فرد انجام می ‌شود.

  1. نصب دستگاه فانکشنال

اگر از دستگاه فانکشنال ثابت استفاده شود، آن را باید به صورت دائمی در دهان بیمار توسط دندانپزشک نصب می شود. این دستگاه‌ ها به وسیله اتصال به دندان ‌ها و فک ‌ها، مقدار نیروها و فشارهای خاصی را ایجاد می‌ کنند. در مواردی نیز که بیماران نیاز به استفاده از دستگاه های فانکشنال متحرک دارند، می توانند به راحتی آن را در داخل دهان خود نصب کرده و در صورت لزوم از دهان، خارج کنند.

  1. تنظیمات اولیه

با توجه به نیروهایی که دندان بیماران برای حرکت نیاز دارند، متخصص ارتودنسی شما تنظیماتی را بر روی دستگاه فانکشنال انجام می دهند تا به درستی در دهان شما قرار گیرند.

  1. مراجعه منظم به دندانپزشک

در طول درمان، بیمار باید به صورت منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنند تا اگر دستگاه فانشکنال نیاز به تغییرات دارند، اصلاح شوند.

در نهایت پس از رسیدن به اهداف درمانی و تصحیح مشکلات ارتودنسی، دستگاه فانکشنال از دهان بیمار برداشته می‌ شود.

مزایای دستگاه ارتودنسی فانکشنال

مزایای دستگاه ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی با دستگاه فانکشنال برای بهبود مشکلات ارتودنسی و افزایش عملکرد دهان و فک‌ ها برای بیماران قابل استفاده می باشد. یکی از اصلی ‌ترین مزایای استفاده از دستگاه ارتودنسی فانکشنال بهبود تعادل فک‌ ها می باشد. این دستگاه‌ ها همچنین به تعادل عضلات دهان می توانند کمک کنند، این امر به ویژه در مواردی که اختلالات عضلات دهان و چهره وجود دارند، موثر می باشد. در مواردی که ارتودنسی با دستگاه فانکشنال به درستی بر روی دندان ها اعمال شود، بیماران برای اصلاح ناهنجاری های دندان های خود نیاز به جراحی ندارند. استفاده از این نوع دستگاه ها در طولانی مدت می تواند در بهبود کلام و گفتار بیماران نیز تاثیر بگذارد. برای تناسب صورت و داشتن لبخند زیبا می توانید از این نوع دستگاه ها استفاده کنید.

معایب دستگاه ارتودنسی فانکشنال

درمان با دستگاه‌ های ارتودنسی فانکشنال نیازمند تعهد و همکاری بیمار است. بیمار باید دستگاه را به طور منظم استفاده کند و تمرین‌ ها و راهکارهای مشخص شده توسط دندانپزشک را به درستی برای دندان های خود انجام دهد. درمان با دستگاه‌ های ارتودنسی فانکشنال ممکن است مدت زمان طولانی‌ تری نسبت به روش‌ های دیگر ارتودنسی طول بکشد.

هزینه‌ های مربوط به دستگاه‌ های ارتودنسی فانکشنال ممکن است بالاتر از برخی دیگر از روش‌ های ارتودنسی باشد. به شما عزیزان توصیه می کنیم برای انتخاب بهترین روش درمانی برای اصلاح دندان های خود، تنها به قیمت ها توجه نکنید. نوع کلینیک دندانپزشکی که انتخاب می کنید، میزان تجربه و مهارت متخصص ارتودنسی، نوع روش درمانی ارتودنسی که برای شما انتخاب می شود و سایر موارد دیگر در هزینه های درمانی شما تاثیرگذار می باشد.

دستگاه ارتودنسی فانکشنال

مدت زمان درمان با ارتودنسی فانکشنال چقدر است؟

به طور کلی، مدت زمان درمان با ارتودنسی فانکشنال معمولا بین 1 تا 3 سال یا بیشتر می ‌تواند طول بکشد. اما این مدت زمان می ‌تواند با توجه به عوامل زیر تغییر کند:

  1. نوع مشکلات ارتودنسی

مدت زمان درمان تا حد زیادی به نوع مشکلات ارتودنسی بیمار بستگی دارد. مشکلات ساده ‌تر معمولا به مدت زمان کمتری نیاز دارند، در حالی که موارد پیچیده‌ تر ممکن است بیشتر طول بکشند.

  1. تعهد و همکاری بیمار

همکاری بیمار و رعایت نکات مراقبتی که توسط دندانپزشک عنوان می شود، می تواند در تسریع درمان ارتودنسی بسیار تاثیرگذار باشد.

  1. سن بیمار

در برخی موارد، درمان ارتودنسی در سنین کمتر ممکن است مدت زمان کمتری برای اصلاح دندان ها نیاز داشته باشد.

  1. نوع دستگاه ارتودنسی

نوع دستگاه ارتودنسی فانکشنال نیز می ‌تواند مدت زمان درمان را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از دستگاه‌ ها به نتایج سریع ‌تری منتهی می‌ شوند.

  1. تنظیم و تغییرات درمانی

اگر تغییرات درمانی انجام شود یا نیاز به تنظیم‌ های مکرر وجود داشته باشد، ممکن است مدت زمان درمان شما افزایش یابد.

کلام آخر

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، ارتودنسی با دستگاه فانکشنال در مواردی که ناهنجاری هایی در ناحیه فک و استخوان دارید، توصیه می شود. دستگاه های فانکشنال ثابت و متحرک در مواردی از جمله در مدت زمان استفاده، نوع متریال، هزینه ها با یکدیگر تفاوت دارند. اگر برای اصلاح دندان های خود نیاز به استفاده از ارتودنسی فانکشنال متحرک دارید، بهتر است به صورت منظم و 24 ساعته از آن ها استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *