ارتودنسی مینی اسکرو

منظور از مینی اسکرو ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارند؟

مقدمه

در دهه اخیر ارتودنسی تغییرات بسیار چشمگیری کرده اند و وسایل و ابزار زیادی وارد ارتودنسی شده اند. ساده ترین ابزارهای ثابتی که در ارتودنسی استفاده می شوند، مینی اسکرو هستند. مینی اسکرو، مینی ایمپلنت، مینی پلیت همه تعاریفی هستند که در زیر شاخه ابزار ارتودنسی جهت ایجاد تقویت در دندانپزشکی استفاده می شوند و دارای تکنیک های یکسانی به نام پیچ های بین فکی می باشند. پیچ های بین فکی به ما کمک می کنند تا درمان ارتودنسی را با درصد موفقیت بالاتری انجام دهیم. مینی اسکروها به هیچ عنوان درمان نیست بلکه به عنوان ابزار کمکی توسط بهترین متخصص ارتودنسی تهران برای این که درمان شما را با کیفیت بسیار بهتری انجام دهند، قابل استفاده می باشد. اولین کتاب ترجمه شده رسمی درباره مینی اسکروها حدود 14 سال پیش توسط دکتر میرهاشمی همراه با اساتید دانشگاه تهران انجام شده است که اکنون نیز در بازار ایران وجود دارد و تحت چاپ انتشارات شایان نمودار است. در این محتوا ما قصد داریم درباره درصد موفقیت استفاده از ارتودنسی مینی اسکرو، نحوه نصب و همچنین خطراتی که ممکن است در صورت استفاده از این ابزار افراد را تهدید کند، توضیح دهیم.

منظور مینی اسکرو ارتودنسی چیست

ارتودنسی مینی اسکرو

برای برخی از افراد با توجه به طرح درمانی که توسط دندانپزشک متخصص برای اصلاح دندان ها انتخاب می شود، ممکن است نیاز باشد تا از ارتودنسی مینی اسکرو استفاده شود. تنها تعداد افراد کمی از بیماران ممکن است نیاز به استفاده از مینی اسکروها را داشته باشند. ارتودنسی مینی اسکرو به دندان ها کج شده و منحرف شده کمک می کند تا حرکت کرده و در وضعیت مناسبی قرار گیرند. در مواردی که نیاز است تا دندان ها به سمت خارج دهان حرکت داده شوند، می توان به جای استفاده از هدگیر ارتودنسی از مینی اسکروها استفاده کرد.

کمک به بستن اپن بایت، دیپ بایت، دیسپلازی فک پایین، کمک به حرکت بهتر دندان های نهفته در مواردی که قصد داریم تمام حرکت توسط دندان های نهفته انجام شود و دندان های مقابل آن دچار تغییر نشود، بستن فضای بین دندانی کمک به عقب بردن فک بالا و پایین و غیره از جمله مواردی هستند که مینی اسکرو ها با یک طرح درمانی خوب، قابلیت استفاده را دارند. برای این که بتوانید ارتودنسی مینی اسکرو را بدون عفونت و آسیب به ریشه های دندان خود در دهان قرار دهید، بهتر است به بهترین مرکز ارتودنسی تهران مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده کنید.

میزان موفقیت درمان ارتودنسی با این پیچ ها چقدر است؟

زمانی که دو دندادن از سمت یکدیگر نیروهایی را وارد می کنند، معمولا هر دو دندان شروع به حرکت می کنند و بر اساس وزن ناحیه PTL و یا در واقع بر اساس اندازه دندان ها، یکی از دندان ها حرکت بیشتری دارد. مینی اسکرو به عنوان یک پیچ درون فک قرار گرفته هیچ گونه حرکتی نمی کند. این امر باعث می شود تا زمانی که بین دندان و مینی اسکرو فشاری وارد شود تمامی فضای دندانی صرف حرکت دندانی شود که نیاز به اصلاح دارد.

مینی اسکروها امروزه پیشرفت های بسیار چشمگیری کرده اند به طوری که در طول، شکل و آلیاژهای متفاوت توسط دندانپزشکان استفاده می شوند. به طور کلی می توان گفت مینی اسکروها برادر کوچک ایمپلنت های دندانی هستند که همه شما درباره آن شنیده اید، تنها فرق آن با ایمپلنت می توان به نوع آلیاژ تیتانیومی است که در اطراف ایمپلنت وجود دارد.  اندازه، سایز و میزان ماندگاری مینی اسکروها بستگی به طرح درمان پزشک متخصص ارتودنسی تهران دارد. در شرایطی که بتوانید بهترین دکتر ارتودنسی تهران را با دانش و مهارت بالا انتخاب کرده و از خدمات آن استفاده کنید، می توانید باعث ایجاد نتایج بسیار موفقیت آمیزی در زمینه استفاده از مینی اسکروها شوید.

نحوه نصب مینی اسکرو

نحوه نصب مینی اسکرو

مینی اسکروها در حفره های مختلفی در دهان از جمله استخوان دربرگیرنده، خارجی استخوان آلوئول، ناحیه گونه ای،  انتهای فک پایین نصب می شوند. این نوع ابزار می توانند کمک به روند درمانی ارتودنسی کنند. برای نصب مینی اسکروها در دهان اغلب نیاز به بی حسی مخصوصی نداریم و با یک بی حسی سطحی درحدی که استخوان ها بی حس شوند، نیز می توان کفایت کرد. معمولا مینی اسکروها به وسیله پیچ گوشت های دستی و یا پیچ گوشتی های روتایلی که روی وسایل قرار می گیرد، در داخل حفره دندان قرار داده می شوند و در نهایت بعد از یک مدتی به آن نیرو اعمال می شود. مینی اسکروها با زاویه 90 درجه به سطح دندان ها وارد می شوند و سپس پزشک با تغییر زاویه دست خود مینی اسکرو را در جایی از دهان قرار می دهد که بیشترین درگیری را با استخوان فک داشته باشند.

خطرات و عوارض مینی اسکرو ارتودنسی 

طبیعتا قرار دهی اشتباه مینی اسکروها بر روی دندان می تواند سبب ایجاد مشکلاتی برای افراد از جمله برخورد آن با ریشه دندان، سوارخ کردن سیسنوس ها و در موارد نادر آسیب به اعصاب، عفونت دور مینی اسکرو و غیره شود. یکی از مشکلات بسیار جدی ای که ما ممکن است در زمان استفاده از مینی اسکروها با آن روبه رو شویم، شکستن آن ها در حفره های دندانی و قرار گیری نامناسب آن می باشد. اگر مینی اسکروها در دهان شما شکسته شوند، برای خارج کردن آن ها اغلب نیاز به جراحی دارید.

مینی اسکروها به دلیل این که در ایران تولید نمی شوند، هزینه ها بسیار بالایی دارند.

خطرات و عوارض مینی اسکرو ارتودنسی 

مینی اسکرو ارتودنسی تا چه مدت باید در دهان باشد؟

میزان زمانی که مینی اسکروها باید در داخل دهان قرار گیرند، بر اساس نتایج دندانی و صلاحدید دندانپزشک متفاوت می باشد. معمولا بین سه ماه تا یک سال زمان نیاز است تا مینی اسکروها را در داخل دندان های خود قرار  دهید و بعد از آن توسط پزشک از دندان شما خارج می شود. اگر مدت زمان استفاده از مینی اسکروها را بر خلاف نظر پزشک خود افزایش دهید، این امر هیچ کمکی به طرح درمانی دندان های شما نمی کند. برای خارج کردن مینی اسکروها از دندان نیز باید به وسیله یک بی حسی ساده و سطحی این کار انجام شود.

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، مینی اسکرو روش درمانی نیست، در واقع از آن به عنوان ابزار درمانی استفاده می شود. استفاده از نام مینی اسکرو به هیچ عنوان نباید باعث تلقی نام درمانی جدید در زمینه ارتودنسی برای شما شود. امروزه استفاده از مینی اسکرو ها به عنوان جزء روتین طرح درمانی، قرار گرفته است. مینی اسکروها که نسل ساده ای از ایمپلنت ها هستند، ابزار درمانی جهت تقویت و ساده کردن درمان و جلوگیری از انجام درمان های پیچیده می باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *