فعالیت ورزش در ارتودنسی

ورزش های مجاز و غیرمجاز در طول درمان ارتودنسی

مقدمه

در طول درمان ارتودنسی ممکن است برای شما این سوال پیش آید که آیا فعالیت های ورزش به بریس های ارتودنسی آسیب وارد می کنند؟ ورزش های مجاز و غیر مجاز در طول درمان ارتودنسی کدام اند؟ آیا ارتودنسی برای افراد محدودیت حرکت ایجاد می کند؟ در جواب این پرسش ها می توان گفت فعالیت ورزش در ارتودنسی در شرایطی که از محافظ های مخصوص دهانی استفاده کنید، می توانید انجام دهید. برخی از ورزش هایی که همراه با حرکات و ضربات بسیار شدید هستند را بهتر است در طول درمان ارتودنسی خود انجام ندهید. در این مقاله، به تأثیر فعالیت ورزش در ارتودنسی، نکات ایمنی و فعالیت ‌های مناسب برای افراد در زمان استفاده از براکت های ارتودنسی، می ‌پردازیم.

آیا ارتودنسی محدودیت حرکت به همراه دارد؟

ورزش و تناسب اندام برای سلامتی کلیه ی افراد بسیار حائز اهمیت است، اما زمانی که شما درمان ارتودنسی دریافت می ‌کنید، ممکن است برخی مسائل نیاز به مراعات و توجه بیشتری داشته باشند. ارتودنسی به طور عمده حرکت دندان‌ ها و فک‌ ها را تغییر می‌ دهد و ممکن است در طول درمان، محدودیت ‌هایی را برای حرکت ‌های مشخصی، ایجاد کند. اگر تمامی نکات مراقبتی که توسط بهترین دکتر ارتودنسی تهران برای شما عنوان شود را رعایت کنید، می توانید با کاهش طول درمان خود، درصد موفقیت نتیجه درمانی دندان های خود را افزایش دهید.

آیا ارتودنسی محدودیت حرکت به همراه دارد

برای وارد شدن آسیب های کمتر به دندان های خود، به شما عزیزان توصیه می کنیم در بازه زمانی درمان ارتودنسی، فعالیت های ورزشی مجاز را با مشورت دندانپزشک خود انجام دهید. در صورتی که قصد انجام ورزش های غیر مجازی از جمله بوکس را دارید، بهتر است با احتیاط و ملاحظات بیشتر آن ها را انجام دهید. در شرایطی که از بریس های با کیفیتی برای دندان های شما استفاده شود و همچنین نصب آن ها بر روی دندان ها به شکل درست و اصولی انجام شود، در زمان انجام فعالیت های ورزش احتمال وارد شدن آسیب به دندان و براکت های ارتودنسی شما کاهش می یابد. بهترین مرکز ارتودنسی تهران با استفاده از براکت و سیم های با کیفیتی که در بازار موجود هستند، به شما کمک می کنند تا دندان های خود را در موقعیت مناسب خود حرکت دهید.

مشاوره ارتودنسی

آیا ورزش در طول ارتودنسی ممنوع است؟

ورزش در طول درمان ارتودنسی ممنوع نیست، اما باید با دقت و احتیاط انجام شود. در واقع، ورزش منظم و مناسب می‌ تواند به سلامت عمومی و تناسب اندام شما کمک کند. اما باید توجه داشته باشید که ورزش‌ های خاص ممکن است با دستگاه ارتودنسی تداخل داشته باشند و آسیب جدی به آن وارد کنند.

برخی ورزش ‌ها ممکن است به نحوی با دستگاه ارتودنسی تداخل داشته باشند و آسیب جدی به آن وارد کنند. ورزش های تماسی که ضربات زیادی را ممکن است به صورت وارد کنند، بهتر است با مراقبت های بیشتری انجام دهید. ضربات سنگینی که به ناحیه صورت و دندان ها وارد می شود، باعث می شود تا براکت از سطح دندان جدا شده و یا ترک هایی در سطح آن ایجاد شود. در مواد شدیدتر نیز ممکن است شاهد شکستگی دندان ها باشید. فعالیت ورزش در ارتودنسی را می توانید با مشورت با دندانپزشک خود انجام دهید.

آیا ورزش در طول ارتودنسی ممنوع است

معرفی ورزش های مجاز در ارتودنسی

  • شنا: ورزش شنا خطری برای دستگاه های ارتودنسی ندارند.
  • ورزش ‌های هوازی: ورزش ‌هایی مانند دوچرخه سواری و پیاده‌ روی در طول درمان ارتودنسی مشکلاتی را برای افراد ایجاد نمی کنند.
  • یوگا و پیلاتس: این ورزش ‌ها به تقویت عضلات و اصلاح قوام بدن کمک می ‌کنند و برای افرادی که ارتودنسی دارند، مناسب هستند.
  • انجام حرکات با استفاده از دستگاه های ورزشی: ورزش های مقاومتی را می توانید با استفاده از دستگاه های ورزش در طول درمان ارتودنسی انجام دهید.

ورزش غیرمجازی که نباید در طول ارتودنسی انجام دهید

ورزش‌ های تماسی شدید: ورزش‌ هایی مانند فوتبال، هاکی و ورزش‌ های تماسی دیگر ممکن است باعث وارد شدن ضربه‌ های شدید به دندان‌ های شما شوند. این ورزش‌ ها به طور معمول در طول درمان ارتودنسی ممنوع هستند و باید از انجام آن‌ ها پرهیز شود.

وزنه ‌برداری: با توجه به این که ورزشکار در حین بلند کردن وزنه های سنگین باید نیروهای زیادی را وارد کنند، ممکن است به بریس های دندان فشار وارد شده و باعث حرکت آن ها شود.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا ورزش هایی مانند بسکتبال، سوارکاری، جدو و ورزش های رزمی را با احتیاط بیشتری انجام دهید.

محافظت از بریس های ارتودنسی در هنگام ورزش کردن

استفاده از محافظ های دهانی در طول درمان ارتودنسی به خصوص در زمان انجام فعالیت های ورزشی، توصیه می شود. جنس این نوع محافظ های اغلب از سیلیکون و لاستیک می باشد و در زمان نصب، آسیبی به دندان ها وارد نمی کنند. شما عزیزان می توانید به صورت سفارشی و متناسب با فرم دندان های خود نیز آن ها را سفارش دهید.

محافظت از بریس های ارتودنسی در هنگام ورزش کردن

نکاتی که در زمان انجام فعالیت ورزش در ارتودنسی باید رعایت کنید

  • همیشه با دندانپزشک ارتودنسی خود مشورت کنید تا بتوانید فعالیت ورزشی در ارتودنسی، بدون مشکل انجام دهید.
  • از دهان‌ پوش محافظتی برای ورزش های رزمی استفاده کنید تا از آسیب به دستگاه ارتودنسی جلوگیری کنید.
  • دستگاه ارتودنسی خود را به دقت تمیز کنید.
  • در ورزش هایی که ضربات بسیار شدید و سنگینی وارد می شوند، بهتر است از محافظ های صورت نیز استفاده کنید.
  • در صورت متوجه شدن خرابی در براکت و سیم های ارتودنسی خود، در کمترین زمان ممکن به متخصص ارتودنسی تهران مراجعه کرده و مشکلات خود را با او در میان بگذارید.

کلام آخر

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم با وجود امکان انجام فعالیت ورزش در ارتودنسی، بهتر است در حین انجام آن بهتر است ملاحظاتی را رعایت کنید. قبل از انجام هر نوع حرکت ورزشی در طول درمان ارتودنسی، با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید. با رعایت دستورالعمل هایی که توسط دندانپزشک برای شما عنوان می شود، می توانید درمان خود را با درصد موفقیت بیشتری ادامه داده و در پایان طرح درمانی خود دندان های کاملا صاف و یکدستی داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *