خمیر دندان مناسب برای ارتودنسی

خمیر دندان مناسب برای ارتودنسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد

مقدمه

به نظر شما در طول درمان ارتودنسی آیا نیاز به استفاده از خمیر دندان های مخصوص ارتودنسی است؟ انواع خمیر دندان مناسب در ارتودنسی چه ویژگی هایی دارند؟ می توان به جای استفاده از خمیر دندان های مخصوص ارتودنسی از خمیر دندان های معمولی استفاده کرد؟ ما در این محتوا قصد داریم در ارتباط با ویژگی ها و مشخصات انواع خمیر دندان های مناسب برای استفاده در طول درمان ارتودنسی، توضیح دهیم. استفاده از خمیر دندان مناسب در دوران ارتودنسی بسیار حائز اهمیت است. ارتودنتیست‌ ها معمولا به بیماران خود توصیه‌ هایی در مورد نوع و مشخصات خمیر دندان را ارائه می‌ دهند. پزشک متخصص ارتودنسی تهران نکات مراقبتی که در طول و پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی باید رعایت کنید، توضیح می دهد. شما عزیزان می توانید با رعایت این نکات از ایجاد بیماری و عفونت در دهان خود جلوگیری کرده و باعث حفظ نتایج طرح درمانی خود شوید.

نقش خمیردندان در سلامتی دهان و دندان چیست؟

خمیر دندان نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ‌ها دارند. این نوع محصولات به عنوان یکی از ابزارهای اصلی بهداشت دهان و دندان‌ شناخته می ‌شوند و انتخاب درست آن می ‌تواند به بهبود کلیه ی وضعیت‌ دهانی کمک کند. با استفاده از بهترین برند خمیر دندان برای دندان های خود و همچنین استفاده صحیح از مسواک، می توانید باعث شوید تا ذرات غذا را از میان دندان های خود از بین ببرید. تجمع باکتری ها در بین فاصله میان دندان ها ممکن است باعث شوند تا دندان ها به مرور زمان پوسیده شوند. خمیر دندان های ضد باکتری می تواند بوی بد دهان را از بین برده و از همچنین از رشد باکتری در دهان شما تا حد زیادی جلوگیری کند.

نقش خمیردندان در سلامتی دهان و دندان چیست؟

نوع ترکیباتی که در هر یک از خمیر دندان ها به کار رفته است، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد، وجود ترکیبات مضر در خمیر دندان و استفاده از آن ها ممکن است باعث شود تا مینای دندان شما آسیب بسیار جدی ای ببیند. با استفاده از بهترین برند خمیر دندان برای دندان های خود می توانید علاوه بر این که از ایجاد پوسیدگی در دندان های خود جلوگیری کنید، باعث افزایش زیبایی دندان های خود نیز شوید. استفاده از خمیر دندان مناسب در ارتودنسی به دلیل وجود براکت و سیم های ارتودنسی بر سطح دندان ها، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

اهمیت استفاده از خمیر دندان در ارتودنسی

پس از نصب براکت ‌ها و سیم ‌های ارتودنسی توسط بهترین دکتر ارتودنسی تهران، شما به برخی از قسمت های دندان های خود دسترسی نخواهید داشت، این امر باعث می شود تا تمیز کردن دندان ها با مشکل روبه رو شود. برای رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین جلوگیری از ایجاد بیماری های لثه در دهان خود، بهتر است از مسواک و خمیر دندان های مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.

اهمیت استفاده از خمیر دندان در ارتودنسی

فاصله ای که میان براکت و سیم های ارتودنسی با سطح دندان دارند، محل تجمع میکروب و باکتری ها می باشند. با توجه به این که احتمال ایجاد پوسیدگی دندان به دلیل مشکلاتی که در تمیز کردن ممکن است برای افراد ایجاد کنند، افزایش می یابد، به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما از خمیر دندان های مخصوص در طول درمان ارتودنسی استفاده کنید. اگر در مدت زمانی که براکت و سیم های ارتودنسی بر سطح دندان های شما چسبیده اند، دندان های شما پوسیده شوند، باید براکت ها را از سطح دندان جدا کرده و پس از ترمیم دندان ها، براکت ها را دوباره بر سطح دندان ها چسبانده شوند. این امر زمان بر است و باعث افزایش طول درمان ارتودنسی دندان های شما شده و از طرف دیگر ممکن است باعث شود تا درصد موفقیت طرح درمان شما با مشکلاتی روبه رو شود. برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی برای دندان های خود، بهتر است از دندان های براکت شده به درستی نگهداری کنید. حتما در بازه های زمانی مشخص به کلینیک ارتودنسی  تهران مراجعه کرده و از سلامت دندان های خود مطمئن شوید. اقدامات پیشگیرانه در طول درمان ارتودنسی می تواند هزینه های درمانی شما را کاهش دهد.

مشاوره ارتودنسی

ویژگی های خمیر دندان مناسب در ارتودنسی

خمیر دندان مناسب در ارتودنسی می تواند از ایجاد التهاب در لثه، بوی بد دهان و همچنین از ایجاد حساسیت در دهان بیماران، جلوگیری کند. به شما عزیزان توصیه می کنیم در طول درمان ارتودنسی و پس از آن، خمیر دندان هایی که حاوی فلوراید است را برای دندان های خود استفاده کنید. فلوراید به عنوان یک ماده موثر می تواند باعث شود تا پلاک های غذا از سطح دندان ها به طور کامل پاک شوند. علاوه بر استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب برای دندان های ارتودنسی شده، استفاده از نخ دندان نیز برای از بین بردن پلاک غذا توصیه می شود. حتما از خمیر دندانی که توسط دندانپزشک ارتودنسی تهران برای شما معرفی می شود، به صورت منظم پس ازهر وعده غذایی استفاده کنید.

در ادامه درباره ویژگی های خمیر دندان مناسب در ارتودنسی بیشتر توضیح می دهیم.

خمیر دندان های ضد حساسیت

خمیر دندان ‌های ضد حساسیت ارتودنسی معمولا حاوی ترکیباتی مانند نیترات پتاسیم، فلوراید، و کلرید هستند. این ترکیبات به کاهش حساسیت دندان‌ ها نسبت به سرما، گرما و فشار کمک می‌ کنند. استفاده از براکت‌ ها و سیم‌ های ارتودنسی ممکن است حساسیت دندان‌ ها را افزایش دهد. در این شرایط، خمیر دندان‌ های ضد حساسیت می‌ توانند تسکین بخش باشند و به افراد کمک کنند تا به راحتی درمان ارتودنسی خود را به اتمام برسانند.

افرادی که از ارتودنسی استفاده می ‌کنند، ممکن است مشکلات لثه‌ ای نیز داشته باشند. خمیر دندان‌ های ضد حساسیت، حاوی مواد ضد التهابی و ضد باکتری است که می‌ تواند به حفظ سلامت لثه کمک کند.

ویژگی های خمیر دندان مناسب در ارتودنسی

خمیر دندان های ضد جرم

خمیر دندان‌ های ضد جرم ارتودنسی حاوی ترکیباتی مانند تری‌ کلوسان و کلرهکسیدین هستند که می‌ توانند در کنترل و کاهش تعداد باکتری‌ ها و میکروب‌ ها در دهان کمک کنند. این نوع خمیر دندان می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی پلاک ها روی دندان گذاشته و از این طریق باعث سفیدتر شدن دندان ها شوند. شما عزیزان می توانید با استفاده از این نوع خمیر دندان، حفره های دندانی خود را از هر گونه پلاک و ذرات غذا به صورت کامل پاک کنید.

خمیر دندان ضد پلاک

همان طور که از اسم این نوع خمیر دندان مشخص است، آن ها می توانند پلاک ها را به صورت کامل از سطح دندان و فاصله میان دندان و براکت ها، از بین ببرند.

خمیر دندان های سفید کننده

برخی خمیر دندان ها به دلیل ترکیباتی که دارند، می توانند نسبت به سایر برندهای دیگر خمیر دندان، باعث سفید شدن چند درجه دندان ها شوند. توجه به این نکته الزامی می باشد که تمامی خمیر دندان های سفید کننده برای دندان ها مناسب نیستند. استفاده مداوم از این نوع خمیر دندان و همچنین خریداری نمونه های بی کیفیت آن، ممکن است باعث شود تا مینای دندان های شما به مرور زمان از بین رفته و باعث شود تا آسیب های بسیار شدیدی به دندان ها وارد شود. از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم برای سفیدتر شدن دندان های خود حتما از نمونه های با کیفیت و درجه یک خمیر دندان استفاده کنید.

خمیر دندان های سفید کننده

آیا برای تمیز کردن نگهدارنده های متحرک هم باید از خمیر دندان استفاده کرد؟

بر خلاف تصور برخی از افراد، بهتر است از خمیر دندان به هیچ عنوان برای نگهدارنده های ارتودنسی استفاده نکنید. با توجه به ترکیباتی که در خمیر دندان ها وجود دارد، ممکن است باعث شوند تا خط و خراش هایی در سطح الاستیک نگهدارنده های متحرک ایجاد شود. استفاده از مواد شوینده شیمیایی و همچنین شستشو نگهدارنده های متحرک با استفاده از آب داغ به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

پس از هربار وعده غذا قبل از این که پلاک های متحرک را بر سطح دندان های خود قرار دهید، بهتر است دندان ها را به صورت کامل تمیز کنید.

به جای استفاده از خمیر دندان های مخصوص ارتودنسی، می توان از خمیر دندان های معمولی استفاده کرد؟

یکی از مهمترین سوالات افراد در طول ارتودنسی این است که آیا می توان  به جای استفاده از خمیر دندان مخصوص و مناسب در ارتودنسی از خمیر دندان های معمولی نیز استفاده کرد یا خیر؟ در جواب این پرسش باید گفت با وجود عملکرد یکسانی که خمیر دندان ها دارند، اما نوع ترکیباتی که در هر یک از آن ها به کار رفته است، متفاوت می باشد. به دلیل حساسیت بالایی که دندان ها در طول درمان ارتودنسی دارند، بهتر است از خمیر دندان های مخصوص به جای نوع معمولی آن استفاده کنید.

توصیه دکتر میرهاشمی برای استفاده از خمیر دندان مخصوص ارتودنسی

هدف از انجام ارتودنسی ثابت برای دندان ها، داشتن لبخند زیبا می باشد، این امر زمان میسر می شود که بیمار همکاری های لازمه را با دندانپزشک خود داشته باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند از ایجاد بیماری ها لثه وعفونت هایی در دهان شما جلوگیری کند. با توجه به تنوع بالای خمیر دندان در بازار، در جسات مشاوره ما به شما بهترین نوع خمیر دندان برای استفاده در دندان های ارتودنسی شده، را عنوان می کنیم. علاوه بر استفاده از خمیر دندان مخصوص ارتودنسی، به شما عزیزان توصیه می کنیم تا مسواک های بین دندانی و همچنین دهان شوی نیز استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *