قورت دادن براکت ارتودنسی

در صورت قورت دادن براکت ارتودنسی، چه کاری باید انجام دهیم؟

مقدمه

یکی از مشکلاتی که ممکن است برخی از افراد در طول درمان ارتودنسی خود با آن روبه رو شوند، قورت دادن و بلعیدن سیم و براکت های ارتودنسی می باشد. اما سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که آیا قورت دادن براکت ارتودنسی می تواند عوارضی برای بدن داشته باشد؟ در صورت قورت دادن براکت ارتودنسی چه اتفاقی می افتد؟چگونه می توان از بلعیدن بریس های ارتودنسی جلوگیری کرد؟ ما در این محتوا قصد داریم در ارتباط با هر یک از پرسش ها به صورت مفصل توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اگر براکت ارتودنسی را قورت دهیم، چه اتفاقی می افتد؟

هر فردی که از درمان ارتودنسی برای اصلاح دندان های خود استفاده می کند، در خطر بلع براکت های ارتودنسی قرار دارد. دکتر متخصص ارتودنسی تهران با توجه به تجربه هایی که در زمینه درمان ارتودنسی بدست آورده است، به بیماران توصیه می کند تا از خوردن غذاهای سفت مانند آجیل خودداری کرده و در طول درمان خود از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنند.

اگر براکت ارتودنسی را قورت دهیم، چه اتفاقی می افتد؟

برای افزایش سلامت دندان و براکت های ارتودنسی خود شما نیاز دارید تا از مسواک و نخ دندان به صورت منظم استفاده کنید. نحوه استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان نیز از اهمیت بالایی برخودار می باشد، در صورت استفاده نادرست از آن ها ممکن است منجر به شل شدن براکت های ارتودنسی و در نهایت بلعیدن آن توسط فرد شود. با وجود این که قورت دادن براکت های ارتودنسی به ندرت اتفاق می افتد، با این وجود بهتر است با اطلاع از روش های پیشگیری از آن، احتمال وقوع این اتفاق را کاهش دهید.

در صورت قورت دادن براکت ارتودنسی چه کاری باید انجام دهید؟

با انتخاب بهترین مرکز ارتودنسی تهران و چسباندن براکت های ارتودنسی به سطح دندان ها با استفاده از چسب های محکم، می توانید احتمال کنده شدن براکت از سطح دندان و در نهایت قورت دادن آن را کاهش دهید.

در صورت بلعیدن براکت ارتودنسی، استرس نداشته باشید

اگر براکت های ارتودنسی را قورت داده اید، جای نگرانی نیست. از آن جایی که براکت های ارتودنسی اغلب از جنس سرامیک و تیتانیوم ساخته شده اند، اسید معده نمی تواند آن ها را حل کرده و در نهایت از طریق مدفوع از بدن شما خارج می شوند. در صورتی که متوجه قورت دادن براکت و سیم های ارتودنسی شدید، به هیچ عنوان استفراغ نکنید، چون ممکن است با استفراغ براکت ها به سمت بالا حرکت کرده و به مری و نای شما آسیب وارد کنند.

در صورت بلعیدن براکت ارتودنسی، استرس نداشته باشید

علائم مربوط به قورت دادن براکت ارتودنسی را بررسی کنید

در مواد نادر ممکن است فرد پس از قورت دادن براکت های ارتودنسی به دلیل گیر کردن در قسمت گوارش، نیاز به جراحی داشته باشد. از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم در صورتی که متوجه کنده شدن براکت های ارتودنسی در دهان خود شدید و علائمی از جمله درد در قفسه سینه، تنگی نفس، شکم درد و یا سایر علائم دیگر روبه شدید، در سریع ترین زمان ممکن به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

در سریع ترین زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه کنید

با وجود این که براکت های ارتودنسی به صورت طبیعی از بدن شما خارج می شوند، برای چسباندن براکت جدید شما نیاز به یک قرار ملاقات با دکتر میرهاشمی دارید. مواد و متریالی که توسط این دندانپزشک برای اصلاح دندان های شما استفاده می شود، از بهترین برندهای وجود در بازار می باشد، از این جهت احتمال شکستن و شل شدن براکت های شما کاهش می یابد.

آیا قورت دادن براکت و سیم های ارتودنسی، عوارضی دارد؟

به دلیل دفع طبیعی براکت های ارتودنسی در بدن، قورت دادن براکت ارتودنسی نمی تواند عوارض جانبی برای بدن داشته باشند، اما در مواردی ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی در افراد نیز شود. در شرایطی که مشخص نیست براکت های ارتودنسی در کدام قسمت از بدن گیر کرده اند، می  توان با استفاده از رادیوگرافی و اسکن x-ray ، محل دقیق بریس ها را مشخص کرد. احتمال گیر کردن براکت و سیم های ارتودنسی و ایجاد مشکلات شدید برای افراد، بسیار کم می باشد.

آیا قورت دادن براکت و سیم های ارتودنسی، عوارضی دارد

چگونه متوجه شویم براکت و سیم ارتودنسی را قورت داده ایم یا خیر؟

در صورتی که متوجه جای خالی براکت در دهان خود شدید، ممکن است آن را قورت داده باشید و در برخی موارد دیگر نیز ممکن است در هنگام عطسه و سرفه کردن از دهان شما خارج شده باشد. اولین اقدام در چنین شرایط این است که وضعیت جسمانی خود را به صورت تخصصی بررسی کنید. اگر متوجه کوچکترین علائم درد در بدن خود شدید، ممکن است براکت ها در قسمتی از مجرای تنفسی و یا گوارش شما گیر کرده باشند. بریس های ارتودنسی مانند هر جسم خارجی دیگر در صورت بلعیدن توسط فرد، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از بدن خارج می شود. برای خارج شدن راحت تر براکت های ارتودنسی از بدن بهتر است به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید.

پیشگیری از قورت دادن براکت های ارتودنسی در طول درمان

  • از مصرف مواد غذایی سفت در طول درمان ارتودنسی خود خودداری کنید.
  • مراقبت های بهداشتی را برای دندان های خود به شکل اصولی انجام دهید.
  • به دندانپزشک متخصص برای دریافت خدمات ارتودنسی استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است برای کاهش هزینه های درمان ارتودنسی، به کلینیک های دندانپزشکی ارزان قیمت مراجعه کنید. کیفیت خدمات ارتودنسی که توسط دندانپزشک ارتودنسی تهران دریافت می کنید، می توانید در درصد موفقیت طرح درمانی تاثیرگذار باشد.
  • اگر متوجه شل شدن براکت های ارتودنسی شدید، بهتر است قبل از این که منجر به قورت دادن براکت شود، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

توصیه دکتر میرهاشمی در ارتباط با جلوگیری از بعیدن بریس های ارتودنسی

براکت و سیم های ارتودنسی بهترین ابزارها در دندانپزشکی در جهت صاف و یکدست کردن دندان ها است. در برخی موارد ممکن است افراد به دلیل عدم رعایت نکات مراقبتی، مشکلاتی برای دندان های آن ها رخ دهد. احتمال قورت دادن براکت ارتودنسی در طول درمان ارتودنسی توسط افراد وجود دارد، برای جلوگیری از این دسته از مشکلات حتما به نکات مراقبتی که در جلسه مشاوره برای شما عنوان می شود، عمل کنید. نوع براکت و چسب های ارتودنسی که توسط دکتر میرهاشمی برای دندان مراجعه کننده ها استفاده می شود، در گذر زمان ساختار خود را حفظ کرده و باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد نمی شوند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *